Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Baunegården

Velkommen til Baunegården
Baunegården er en kommunal, integreret daginstitution med plads til både vuggestue- og børnehavebørn – fra de første år og frem til skolestart. Vi lægger stor vægt på tryghed, omsorg og genkendelighed i hverdagen, som grundlag for trivsel, udvikling og læring.

Vuggestue og børnehave under samme tag
Baunegården er indrettet i to sammenhængende huse med hver sin indgang og er opdelt i stuer både i vuggestuen og børnehaven. Her skaber vi en hverdag præget af faste rutiner og genkendelige rammer, så børnene kan føle sig trygge og selvstændige.

Fokus på fællesskab og individuelle behov
I både vuggestue og børnehave arbejder vi i mindre grupper, hvilket giver mulighed for nærvær, fordybelse og tilpassede aktiviteter. Vi lægger vægt på, at børnene oplever sig selv som kompetente og betydningsfulde i fællesskabet. De deltager i hverdagsaktiviteter med fokus på leg og motorisk bevægelsesglæde og sproglige interesser – med støtte fra engagerede og anerkendende voksne.

Legeplads og udeliv
I Baunegården har vi adgang til legepladser med dejlige grønne udearealer med bakker, krat og små skovområder. Der er både plads til fysisk udfoldelse og rolige stunder. Legepladsen er tilgængelig direkte fra alle stuer både i vuggestue og børnehave og er en vigtig del af børnenes hverdag. Vi elsker vores legepladser, hvor vi bl.a. har krydderurteprojekter, planteaktiviteter og bålmad.

Kompetencecenter for børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF)
Baunegården er ét af kommunens fem kompetencecentre og har 6-8 pladser i børnehaven reserveret til børn med autismespektrumforstyrrelser (ASF). Vi arbejder inkluderende, hvilket betyder, at børn med og uden særlige behov er sammen i fællesskabet på stuerne.
Børn visiteres til en kompetencecenterplads via kommunens visitationsudvalg. Ved opstart inviteres familien til et møde, hvor vi planlægger en tryg og god start i tæt dialog med forældrene.

En hverdag med nærvær, struktur og udvikling
Både i vuggestuen og børnehaven arbejder vi med genkendelige dagsrytmer og tydelige fysiske rammer – såsom markerede legezoner og faste pladser til legetøj. Vi arbejder ud fra månedsplaner og ugeplaner, som bliver sendt ud til forældrene. Vi møder hvert barn dér, hvor det er – både fysisk og følelsesmæssigt. Udvikling sker i barnets tempo, og vi giver plads til, at nye indtryk og læring kan få lov at bundfælde sig.

Musik som pædagogisk tilgang
I Baunegården bruger vi musik aktivt som en del af det pædagogiske arbejde. Musik er et stærkt redskab til at skabe fællesskab, understøtte sproglig og motorisk udvikling og styrke børns sociale kompetencer. Vi synger sammen hver dag – både i små grupper og store fællesskaber – og musikken er en naturlig del af vores hverdag. 
Vi arbejder med både spontane musikaktiviteter og planlagte musikforløb, hvor børnene får mulighed for at synge og bevæge sig. Det handler ikke om at kunne "synge rigtigt", men om at turde være med, blive hørt og opleve glæden ved musik og sang i et fællesskab med andre.