Vores fælles værdig grundlag og pædagogiske retning bygger på Social inklusion.
Vi arbejder med social inklusion som en grundlæggende værdi i mødet med børnene. Det betyder, at vi ser hvert barn som en vigtig deltager i fællesskabet – uanset forudsætninger. Alle børn har ret til at være en del af et fællesskab, og vi arbejder målrettet på at skabe rammer, for børns deltagelse.
Børn udvikler sig i relationer med andre. Identitet og selvforståelse skabes i samspil med dem, man er sammen med – både børn og voksne.
Det er en fælles opgave sammen med familierne at skabe trygge og udviklende fællesskaber.
Vi støtter op om Børnes deltagelse i fællesskaber ved at være nærværende, nysgerrige, omsorgsfulde og opmærksomme på fællesskabets dynamikker. Vores rolle som voksne er at være brobygger og være stilladset for fællesskabet – give støtte, så barnet og børnegruppen selv kan tage de næste skridt i deres udvikling.
Fællesskaber og leg er fundamentet for både trivsel, udvikling og læring. Mange børn er trygge ved voksne, men det kræver noget andet at være i et ligeværdigt forhold med andre børn. Her udvikles sociale kompetencer som empati, turtagning, forhandling og samarbejde.
Børnene øver sig i at være deltagende, skabe og vedligeholde relationer, kunne deltage i fælles aktiviteter med hele børnegruppen.
De voksne sætter rammen og børnene fylder indholdet ud, da alle børn har brug for voksen anvisninger og guidning når de øver sig i at være en del af et fællesskab.