Søvnpolitik

Søvnpolitik i Kløvedalen

Søvnen er en af de vigtigste grundsten, for et godt helbred og indlæring. Søvnen er medvirkende til, at kroppen kan klare de stimuli den udsættes for fysisk, psykisk og socialt. Hvis barnet ikke får tilstrækkelig med søvn, bliver det sårbart overfor infektioner, udvikler stresssymptomer og giver anledning til manglende koncentration og overskud til at lege. Børns trivsel og læringsmuligheder forstærkes og udvikles gennem lege- og læringsfællesskaber i det sociale rum. Ligeledes vil et veludhvilet barn have større overskud, hvilket giver færre konflikter og større mulighed for at være selvhjulpen.

Børns generelle søvnbehov:

6 - 12 måneder:

har brug for ca.14-15 timers søvn i døgnet

1 – 3-årige:

har brug for 12-14 timers søvn i døgnet

3 – 6-årige:

har brug for 10-12 timers søvn i døgnet

(Kilde:                                                                  (Sundhedsstyrelsen)

Børns søvn i Kløvedalen 0 - 2 år:

• Børnene sover i krybber eller barnevogne udenfor og bliver lagt mellem kl. 11.00 og 11.30. Som udgangspunkt vækkes børnene ikke fra deres middagslur. Hvis barnet har behov for at sove flere gange, tilgodeser vi dette.

• Særligt om sove-seler:
  • Børn op til 2 år sover i krybber og sover ALTID med sele.
  • Barnets sele justeres efter barnets behov og selen er fastspændt med remme i bunden af krybben/barnevognen. Remmene skal være helt spændt til, så barnet ikke kan løfte sig fra madrassen.
  • Selerne bliver vasket og tjekket kvartalsvis for slitage.

Børns søvn i Kløvedalen 2-5 år:

• 2-3-årige: Børnene sover indenfor på madrasser og bliver lagt kl. 11.30. Børnene vågner løbende og de bliver fulgt til en af stuerne.
  • Kl. 13.45 vågner og evt. vækkes de sidste børn og vi er alle tilbage på stuerne kl.14.
  • 3-5-årige: De børn, der har behov for søvn, sover indenfor på madrasser og bliver lagt ca. kl. 12.00.

Har barnet behov for at hvile, bliver der i børnehaven afholdt afslapning hver dag kl.14-14.30.

I Kløvedalen har vi helt faste rammer i forhold til at vække børn.

Ved at vække et barn kan barnet blive forhindret/afbrudt i sin REM-søvn (Drømmesøvn) samt sin dybe søvn. Når barnet drømmer, øges blodgennemstrømningen til hjernen, og evnen til at bearbejde og lagre informationer er dermed rigtig god. I barnets dybe søvn strømmer der også mere blod til muskler, hjernen udskiller væksthormoner, og kroppen restitueres. Søvn er et basalt fysiologisk behov, og dermed en forudsætning for en sund udvikling og trivsel hos barnet.

Børn bruger rigtig meget energi i løbet af en dag, og søvn er nødvendigt for et optimalt funktionsniveau samt udvikling. Barnets søvn har en rigtig stor indvirkning på barnets hverdag i institutionen, og i Kløvedalen ønsker vi friske og udhvilede børn.

Forskning siger, at børn ikke kan sove for meget, og at de ikke kan sove på forskud. Derfor er vi af den holdning, at barnet skal sove til det vågner, da barnets biologiske ur sørger for at vække barnet, når det er udhvilet. En god middagslur, hvor barnet vågner af sig selv, giver en bedre nattesøvn og omvendt.

I Kløvedalen går vi i dialog med forældrene, hvis vi oplever, at barnet sover en del mere end det anbefales i forhold til dets alder, da barnets megen søvn kan skyldes andre årsager. I nogle tilfælde kan barnets søvnrytme blive en udfordring for familien og dagligdagen. I de tilfælde er vi naturligvis i løbende dialog med forældrene, omkring hvordan vi i fællesskab kan finde en god løsning for barnet.

Søvnrytmer og behov er meget individuelle fra barn til barn og denne forskellighed bliver altid taget med i betragtning i forhold til barnet.

I Kløvedalen noterer vi ikke barnets sovetider, men informerer forældrene, hvis barnet har sovet markant anderledes end normalt.

For mere relevant information:

”Vækning forbudt” af Karin Svennevig Hyldig

”Børn sover for lidt – især i december” af Karin Svennevig Hyldig