Sukker- og fødselsdagspolitik

Børn kommer til mange fødselsdage og fester i løbet af et år. Dels i vuggestue, børnehave og skole, hvor de måske går sammen med 15-20 andre børn, som alle skal fejres. Dels hjemme hos kammerater hos naboer og i familien til fester og højtider. Ernæringsmæssigt er det derfor ikke uvæsentligt, hvad børnene får at spise ved disse lejligheder.
Når der holder fødselsdage og afslutning i institutionen vil vi glæde os til at se jeres kreative bud på medbragte fristelser, indeholdende minimalt eller ingen sukker.

Sukker indeholder ingen næringsstoffer og kan nemt tage pladsen for fødevarer indeholdende de mikro- og makronæringsstoffer, som børnene har brug for. Vi har derfor en aktiv sukkerpolitik, som betyder, at vi som institution bruger minimalt og oftest ingen sukker i maden.

Holdes fødselsdagen i privathjemmet henstiller vi til, at I minimerer sukkerindholdet i det, I serverer for børnene. Vi har nogle forslag til sunde alternativer, som står nedenfor. Hvis I har flere ideer, så del dem gerne med os og så kan vi opdatere listen løbende.

Forslag til fødselsdagsmad i hjemmet og i institutionen

Vuggestue

• Pølsehorn, man kan evt. putte grahamsmel, fuldkornsmel i dejen
  • Små frikadeller med rugbrødstrekanter eller rugkiks